Přihlášení
Registrace
Do konce 70. věku zbývá:
25 dní a 23 hodin
Věk začal: 20:00:57 01.11.2021 Registrovaných hráčů: 15 515
Úvod Výsledky Obchodní podmínkyPravidla Copyright Credits KontaktKronika

Spokojenost na planetách

Publikováno: 07.11.2021 v 19:30:00 | Autor: Numero | Rubrika: Návody

Spokojenost - novinka kterou jsme implementovali v první polovině tohoto roku a pro některé z hráčů stále jedna velká neznámá. Proto jsme se rozhodli zpracovat tento článek, který vám blíže představí tuto novinku. Lze na spokojenosti vydělat - a jak vydělat efektivně? To se dozvíte v dnešním článku.

Spokojenost dříve

Spokojenost dříve se sice tvářila že funguje, ale reálně v systému prakticky nefungovala ačkoliv to bylo něco, co již bylo prakticky naprogramované a nemuselo se kvůli tomu překopávat mnoho věcí. Proto nám dává smysl udělat tento quick-win realizovat. Nově spokojenost může udělat opravdu velký rozdíl mezi dobrým a nejlepším sběračem.

Jak si zvýšit spokojenost na planetách?

Spokojenost na planetách můžete zvýšit skrz pět různých cest které nejspíše budete muset zkombinovat abyste dosáhli maximální efektivity. Velkou část lze zvládnout bez počítání díky tomu, že odešlete všechny nezaměstnané, ale myslíte-li si na post nejlepšího sběrače, tak budete muset najít efektivní cestu jak získat 200%.

Nezaměstnaní

Čím víc nezaměstnaných na planetě máte tím menší spokojenost vašich obyvatelů jest. Nejsou-li na vašich planetách žádní nezaměstnaní (všichni pracují) tak máte spokojenost 100% (ovšem pokud planeta nemá záporný bonus). Vždy před přepočtem tedy dává smysl odeslat všechny nezaměstnané do obchodu nebo pro ně najít práci zastavěním.

Hvězdné brány

Dalším "quick win" jak si zvýšit spokojenost jsou hvězdné brány, které vám přidají 5% do spokojenosti a 5% do obrany. Možnou nevýhodou je, že vaše planety jsou náchylnější na Nanity nicméně v rané fázi věku to může být poměrně levné zvednutí spokojenosti. Jen pro srovnání kdybyste chtěli získat 5% spokojenosti tak musíte postavit 50 parků což vás bude stát 135 000 NAQ zatímco jedna brána vás může stát okolo 40 000 NAQ (cena bran se zvyšuje).

Politika

Co se týče politiky tak to je taky takový lehký bonus který může získat taky každý. Nicméně jste odkázání na to že bonus někdo "zapne". V případě že jste VT tak máte smůlu, protože výzkumné politiky nemají bonus do spokojenosti a budete se muset snažit někde jinde. A v případě že přepnete osobní politikou na infra nebo na válčení tak o případný bonus přijdete.

Zase když už se budete přepínat na infrastrukturu, tak se bude pravděpodobně přepínat celá rasa a bonus získáte zpět díky národní politice, kde je bonus rasový.

Nicméně to znamená, že s politickým bonusem 10% úplně nemůžete počítat, protože ho nemusíte vždy mít. Proto bych jej do případných kalkulací spíše nezapočítával a spíše více spoléhal na to co budeme probírat níže a to artefakty a parky!

Artefakty

Tři artefakty s bonusem 5, 10, 20% jsou poměrně levným způsobem jak ušetřit za zástavbu. Otázkou je jestli se vám vyplatí zaplnit artefaktový slot, protože slotů je málo a čas od času budete muset přemýšlet nad tím jestli nebude lepší zapnout například art do obrany nebo do útoku.

Parky

A poslední věc jsou parky které vám pomohou doplnit spokojenost do 200% a tady se může lámat chleba. Protože rozhodně nelze říct postavte všude 1 000 parků a máte hotovo. Některé planety díky kombu mohou mít už spokojenost 150% a postavením 1 000 parků prakticky stavíte 500 parků zbytečně. Další věc vezmete-li 1 000 parků s cenou 27 000 tak vás celá sranda bude stát 27 000 000 a tolik vám díky spokojenosti nejspíše běžná planeta se svým DZ do konce věku nevydělá. Každý park přidává 0,1 spokojenosti, takže by dávalo smysl spočítat jakou máte spokojenost a doplnit planetu do 200% - díky tomu ušetříte a je šance že se vám parky do konce věku vrátí!

Spokojenost a DZ/VZ

Velkou věcí proč dává smysl spokojenost řešit je skutečnost že ovlivňuje zisk z výroben i z laboratoří. Máte-li spokojenost přesně 100% tak vaše výrobny pracují s efektivitou 100% takže máte-li základ 21 naq za výrobnu tak z dané výrobny na planetě dostanete během přepočtu přesně 21 naquadahu.

Jenže když na vaší planetě budou nespokojení obyvatelé a spokojenost bude třeba 60% tak zisk z jedné výrobny už nebude 21 naquadahu, ale 12,6 naquadahu. Je to z toho důvodu, že vaši obyvatelé nejsou spokojeni a tak pracují s menší efektivitou. Za každé % pod 100% přijdete o 1% ze základní těžby výrobny.

Vzoreček pro spokojenost menší než 100%:

Zisk z výrobny / laboratoře = základní zisk / 100 * spokojenost

A podobná pravidla platí i "druhým směrem" tedy v případě že vaši obyvatelé budou spokojenější a budou pracovat efektivněji. Bude-li spokojenost třeba 140% tak zisk z jedné výrobny už nebude 22 naquadahu, ale 23,1 naquadahu. Za každé % nad 100% získáte 0,25% základní těžby výrobny navíc.

Vzoreček pro spokojenost vyšší než 100%:

Zisk z výrobny / laboratoře = ( základní zisk / 100  ( spokojenost - 100 )  0,25 ) + základní zisk

Spokojenost a porodnost

Porodnost na planetách je s touto změnou také trošku složitější, ale dá se na tom hodně vydělat. Zajímavá je přímá úměra, která říká že je potřeba mít spokojenost 100% abych získal během přepočtu tolik lidí kolik je popsáno v sekci Planety > Druhy. V případě že mám spokojenost více jak 100% tak za každý procentní bod rodí více lidí a stejně tak to jde i druhou cestou dolů.

Vzoreček pro výpočet přírůstku lidí je:

Kolik % lidí přibude o přepočtu = spokojenost / 100 * porodnost planety

Velkým problémem může být snaha o množení lidí na planetách kde je nízká spokojenost (tedy menší než 20%). V tom případě během přepočtu lidé spíš ubývají. A to ve stylu 19% = -1% úmrtí populace, 18% = -2% úmrtí populace, 17% = -3% úmrtí populace a takto to jde až na 0% spokojenost kde vám umře 20% obyvatel.

Aplikace vzorečku na planetu naquadahový obr:

Co na to říkají lidé ze hry?

Oslovil jsem pár hráčů ze hry a požádal je o názor na tuto novinku / feature / mechaniku. Zejména jde o hráče, kteří spokojenost buď testovali nebo kteří se v minulém věku umístili v pořadí nejlepších hráčů. Podívejte se jak jim spokojenost pomáhá:

McMara (nejlepší hráč 69. věku): Spokojenost lidí na planétach řeším v první řadě artefaktem, nejlépe zlatým. Dále pak výběrem planet, kde je bonus ke spokojenosti na planetě. Další možnost, jak zvýšit spokojenost na planétach je výstavba parků na planetě. Já osobně tuhle možnost nepoužívám a nebo jen zřídka. A když už, tak ne na začátku věku. Hlavně kvůli tomu, že na začátku věku je nedostatek naqu, a je ho potřeba úplně někde jinde. Když už hra má nějaký spád a ubírá se tím správným směrem, tak pak je možnost výstavby parků.

Jared15: Spokojenost sem neresil...

Masison: Od zavedení spokojenosti s větším rozsahem se z toho stala další strategicky významná položka v pomyslném seznamu denního chleba hráče. Především proto, že to ovlivňuje jak samotný přírůstek obyvatel na planetě tak odvody DZ a VZ. Musíme si víc pohrát se zástavbou ale i s rozvrstvením nezaměstnaných abychom dosáhli co největšího procenta spokojenosti.

Lukyno: Spokojenost jsem na začátku řešil stavěním parků na každé planetě ale poměrně rychle se staly drahou záležitostí. Začal jsem tedy kupováním artefaktů 5%-20% pro spokojenost na planetách ke které jsem čas od času přistavěl hvězdné brány, ale vzhledem k šíření viru ( ne corony ) ale Nanitů jsem učinil rozhodnutí, že se vzdám i HB. Spokojenost je u mě na planetách v pořádku a zatím jsem si nestěžoval.

Kniht: Funkcni spokojenosti ovlivlnujě hlavně začátek věku, kdy jsme museli změnit predevším styl množení nezamek a zástavbu. To, že při spokojenosti to hodí nějaký naq či odvod do vyzkumu navíc nemusíme rozebírat. :)

Gregy: Ono jsi to pospal dost do detailu přímo ve článku, kvůli spokojenosti je za mě asi nejpodstatnější denně po přepočtu odeslat nezaměstnané na obchodní planetu, což hodně hýbe s DZ i dalším přírustkem nezaměstnaných - nejjednodušší je sehnat artefakt, parky jsou ze začátku hodně drahé a vyplatí se dostavovat až poté co získáte artefakt a jen nezbytné minimum. Ze spokojenosti se stala celkem zajímavá a podstatná věc která může velice ovlivnit hru, za mě palec nahoru!

Ještě jsem pár dalších hráčů obepsal, takže věřím že článek postupně doplním. Máte-li někdo zajímavý postřeh nebo se chcete podělit o to jak se spokojeností pracujete tak se ozvěte!

Závěr

Zdánlivě malinká věc může posunout váš DZ/VZ o desítky procent. Zdánlivě malý detail a jak vás může posunout. Držím vám palce se spokojeností a přeju co nejvíce efektivních přepočtů!